fbpx

Skal ikke musikkanmeldelser handle om musikk?

Jeg er en av de som er opptatt av Melodi Grand Prix, som synes det er morsomt og som liker å følge med på det. Musikkbransjen generelt er noe som interesserer meg veldig, og det har jeg også blogget om tidligere. For meg er det viktig å få fram at det er en hard bransje og det er mange som sliter. Nettopp derfor skuffer det meg når jeg leser Dagbladets anmeldelse av låta til Ane. Fin. Låta fikk terningkast 1, og det er greit nok det. Hvis en låt får terningkast 1 så aksepterer man det om anmeldelsen handler om nettopp låta, men når det som i dette tilfellet dras inn enkeltpersoner og ting som ikke har noe med saken å gjøre, så blir det feil for meg. I anmeldelsen av "Walking in my sleep" skriver anmelderen blant annet "Ane. Fin er en av mange norske artister som har ei fortid som deltager i MGP jr. I 2006 deltok hun med låten "Trodde det var deg". Hun lager også podcasten "Ane. Fin & folk", der hun visstnok belyser temaer som mental helse i musikkbransjen. Hva med å grine litt på Lindmo?". I anmeldelsen siktes det til Anes MGP-kollega TIX, som åpnet seg om selvmordstankene sine og gråt på Lindmo. Er dette sånn vi vil ha det?

Å skrive anmeldelser som vurderer noe helt annet enn låta som skal anmeldes er ikke noe nytt. Det jeg derimot synes er veldig synd er at vi ikke har kommet lenger i 2021, og at vi fortsatt gjør narr av psykisk helse. Jeg synes vi skal ha respekt for de som tør å åpne opp om at ting er vanskelig innimellom, men som jobber på og ikke gir opp, fordi de vil at det skal bli bedre. I dagens samfunn er vi godt opplyst om psykisk helse, og det er godt kjent at mange i musikkbransjen har det tøft. Derfor synes jeg det er veldig leit å se at det ikke blir tatt på alvor, og jeg er redd for at episoder som dette kan føre til at færre tør å åpne seg.

Det er selvfølgelig helt lov å ha ulike meninger. Jeg synes det er bra at folk mener forskjellig og at det blir debatt, men når det er snakk om musikkanmeldelser så håper jeg i fremtiden at anmelderne kan gjøre nettopp det. Anmeld musikken, ikke ha en personlig agenda mot artistene. Vi vet bedre i 2021. La oss være snille mot hverandre, og spare oss for å skrive slemme ting om andre bare for å provosere og få flere lesere.

Om dere vil lese flere uttalelser angående saken kan dere lese en nyhetsartikkel i TV2 her. Der har både Ane. Fin selv og prosjektlederen for MGP uttalt seg.

Hvis du eller din bedrift ønsker å samarbeide med meg, så send meg gjerne en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram @juliedborresen

Julie

En god timeplan - skruktur!