fbpx

Hei! 

Mitt navn er Sol Angelica. Jeg er 21 år og bor for tiden i Tønsberg<3

Se meg prate litt om min deltagelse her. For å lære enda mer om meg kan du lese semifinale-uttak innlegget mitt

Mine hobbyer inkluderer lesing, velvære, gåturer, helårsbading, håndstående, innholdsskaping og skrivekunst!

Hvis du vil vite mer om hjertesaken min, kan du lese om den her♥

Veldig gjerne følg meg på instagram for bilder og fotoshoots! @solangelica.er 

Følg meg på TikTok for mer innhold og hverdag; @solangelica.er. Der legger jeg ut videoer fra hverdagen min, trender og bilder. Jeg dokumenterer også reisen min i Miss Norway 2026! Vi ses der!

 

Ønsker du, eller bedriften din å være en del av mitt team? Kontakt meg på Instagram, eller på e-post for samarbeid♥

Instagram - @solangelica.er

TikTok - @solangelica.er

E-post - solangelica.bt@gmail.com

Frivillig for ungdommen

Frivillig for ungdommen Miss Norway semifinalist Sol Angelica foto: privat
I går kveld var jeg så heldig å få være med på å arrangere utekino med DNT Ung 13-16 år (Den Norske Turistforeningen).
Vi rigget oss til i en gapahuk på Karlsvika, rett ved sjøen.
Det var litt knoting før vi fikk prosjektoren i gang, men det var så koselig å få sitte ute i frisk luft, med lyden av bølger og lukten av bålet mens vi så film.
https://www.tiktok.com/@solangelica.er/video/7618693853607922966
Vi hadde popcorn og godteri, + solo i glasset (snart påske!⯑)
Kvelden ble vellykket, og det neste på planen er et matlagingskurs på bål, det skjer på søndag!
 
Du kan se en video om opplevelsen her♥
 
Til neste gang,
Xoxo
Sol Angelica
 
Vil du følge meg på mine sosiale medier? 
 
Instagram: solangelica.er
 
 
297 Hits

Frivillighet – å gi uten å miste seg selv

Frivillighet – å gi uten å miste seg selv Foto: privat

Frivillighet for meg.

Det er viktig for meg at jeg virkelig engasjerer meg i det frivillige arbeidet jeg gjør, og at jeg trives godt med det. Det er først når jeg koser meg på ekte, at jeg vet at det utgjør en forskjell. Glede smitter. 

Jeg tror frivillighet lærer oss deltakere mye. Blant annet at det er viktigere hva vi gjør, enn hvor "perfekt" det er. Det var mange ganger min første vakt på Skattkammeret der jeg gjorde litt feil, men tålmodige kunder og kollegaer hjelper til, og gjør at det ikke har så mye å si at det ikke er perfekt, bare man får det rett til slutt

Så det trenger ikke være perfekt, men det må komme fra rett sted. Et ønske om å hjelpe, bidra, eller kose seg! Å være frivillig skal være frivillig. Det er så viktig å gi uten å miste noe i prosessen. Du skal glede deg, og kose deg når du er frivillig. Så hvis du gruer deg, og føler deg utslitt når du er ferdig, uten en positiv "sense of accomplishment" så er det frivillighet på tvang.

Når giverglede er utgangspunktet for frivillighet, blir det mye bedre for den som gir, og for de man gir til. 

Du kan se noe av det frivillige arbeidet jeg har gjort på video her og her, og lese om det her<3

xoxo, 

Sol Angelica

321 Hits

Frivillig på familiekveld

Frivillig på familiekveld Foto: privat

Nylig hadde jeg gleden av å være frivillig på Fritidshuset, et tilbud fra Kirkens Bymisjon. Her inviteres familier til en hyggelig kveld med middag, aktiviteter og sosialt fellesskap. Mange av familiene som kommer har lav inntekt eller er nye i Norge, og tilbudet skaper et trygt rom der både voksne og barn kan møtes, spise sammen og bli kjent.

 

Som frivillig fikk jeg være med på å lage mat til alle som kom. Etter middagen tegnet jeg med noen av barna, før jeg hjalp til nede i gamingkjelleren hvor barna over åtte år kunne spille sammen.

Det som gjorde sterkest inntrykk på meg var hvor mye fellesskap en slik kveld kan skape. Små øyeblikk av lek, latter og gode samtaler kan bety mye. Jeg merket at familiene var veldig komfortable der, fikk prate mye med hverandre og også barna trivdes godt.

Frivillighet handler nettopp om dette – å bidra til at flere får oppleve tilhørighet og gode møteplasser i hverdagen♥

Jeg laget en video om oppdraget som du kan se her<3 (der ser du også en gave jeg fikk fra et av barna der!)

xoxo, 

Sol Angelica

 

Hvis du vil følge meg på sosiale medier; 

TikTok: solangelica.er

Instagram: solagelica.er

284 Hits

Personlig erfaring med utmattelse - Kvinnedagen

Foto: Nicca Wanderlust Foto: Nicca Wanderlust
I dag er det kvinnedagen, i den anledning ønsker jeg å prate litt om hjertesaken min; utmattelse og kroniske sykdommer hos kvinner.
 
Det er så viktig at vi lærer oss balanse, når vi skal si nei, og hvordan vi kan ta godt vare på kroppene våre.
 
Jeg vet at jeg har presset kroppen min for hardt gjentatte ganger, noe du sikkert også har gjort. Vi vil jo "prestere", bidra og vise hva vi kan. For vi KAN jo så mye. Vi som kvinner er for gode til å "holde ut" i vanskelige situasjoner. Vi føler nok mestring av det, men i min erfaring er prisen for høy.
 
Et eksempel på en tid der jeg pushet meg for hardt er da jeg hadde 1.5 time pendling hver vei, 8 timer med fysisk arbeid, etterfulgt av kjøretimer, eller privatundervisning med elever. Det var en tid hvor jeg sto opp før 05, og knapt hadde 1 time til meg selv i løpet av dagen.
 
Jeg føler fortsatt at jeg betaler litt for det.
 
Å bruke energi på kreditt er lett å gjøre nå også, med Miss Norway, helseutfordringer og barnehage-jobben min ved siden av. Jeg merker også at "kredittgrensen" min ikke er hva den en gang var.
 
Derfor har jeg kommet opp med et uttrykk som jeg jobber med å bruke i hverdagen min.
 
«Velvære over alt.»
 
For det viktigste her i verden, er at du føler på glede og velvære, så ofte du kan. Det er først når man har det bra at man kan bidra ordentlig i andres liv. Når du får energioverskudd, kan det gå til de rundt deg, og du kan bidra ordentlig. For at du havner i underskudd hjelper ingen.
 
På flyet sier de at man skal ta på sin egen oksygenmaske først, det samme synes jeg gjelder her. 
 
Ikke alle har mulighet til å sette seg selv først, noen har barn, og familie som gjør at det føles umulig. Da spør jeg bare om å bruke all tilgjengelig energi på å danne vaner som støtter deg, og din velvære. Mindre scrolling, flere kreative utløp, mer stillhet, snillere tanker, bedre grenser osv. 
 
Husk å ta godt vare på dere selv, 
 
xoxo, 
Sol Angelica
 
Hvis du vil følge meg på sosiale medier; 
 
TikTok: solangelica.er (masse videoer om Miss Norway, hverdag, sminke og mer!)
Instagram: solangelica.er (mest bilder fra fotoshoots!)
 
 
381 Hits

Mitt første frivillige arbeid!

Mitt første frivillige arbeid! Foto: privat

Nylig fikk jeg være frivillig på Skattkammeret hos Kirkens Bymisjon, et tilbud som låner ut sports- og fritidsutstyr helt gratis til barn, unge og familier. Mange kjenner også til lignende ordninger gjennom BUA, som jobber for at alle skal ha mulighet til å delta i aktiviteter – uansett økonomi.

Det er utrolig fint å se hvordan slike initiativer gjør det lettere for flere å være med på alt fra ski og skøyter til turer og lek. Små ting som tilgang til riktig utstyr kan bety mye for inkludering, mestring og glede i hverdagen. Så mange lånte slalåm- og langrennsski for å få stå i vinterferien, og jeg er så takknemlig for å være en av mange som bidrar til at de har den muligheten!

For meg var det inspirerende å bidra, og samtidig få et innblikk i hvor mye dette tilbudet betyr for de som bruker det! Jeg fikk skikkelig post-service high, som du kan se i videoen jeg har lenket under bildet!

Jeg laget også denne videoen om opplevelsen! Se den på TikTok ved å trykke på lenken!

Vi snakkes!

xoxo,

Sol Angelica

Hvis du, eller noen du kjenner vil samarbeide med meg, ta kontakt!

e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

TikTok: Solangelica.er

Instagram: Solangelica.er

399 Hits

Bli kjent med meg! Semifinaleuttak

Bli kjent med meg! Semifinaleuttak Foto: Roger Myrland
//INNEHOLDER NOE REKLAME/SPONS//
Jeg heter Sol Angelica Buland Tyrihjell, er 21 år gammel. For meg handler Miss Norway om langt mer enn en konkurranse – den handler om å bruke stemmen min til å løfte viktige temaer, skape ekte menneskemøter og inspirere andre til å ikke gi opp, uansett hvilke utfordringer de står i. Jeg er oppvokst i Holmestrand, og det som er viktigst for meg er nestekjærlighet og å dyrke livsglede. 
 
Ønsker du å se meg fortelle om meg selv og min deltakelse, kan du se video her. Les videre for å bli kjent med meg! 
 
Jeg er født i Trondheim, oppvokst i Holmestrand og bor for tiden i Tønsberg. Jeg gikk på barne- og ungdomsskole i Holmestrand, og videregående i Sande.
 
De to første årene av videregående gikk jeg studiespesialisering, med psykologi, markedsføring og rettslære (der psykologi var den klare favoritten) og det siste året tok jeg som privatist mens jeg jobbet som anleggsgartner i Agaia!
 
Jeg har alltid vært glad i skolen og rask til å lære – kunnskap har alltid gitt meg mestringsfølelse. Jeg har hatt mange forskjellige jobber, blant annet anleggsgartner, servitør, fundraiser og privatlærer i matematikk og naturfag for ungdomsskoleelever.
 
I dag jobber jeg i barnehage, noe jeg trives utrolig godt med. Jeg elsker å jobbe både med små, og store barn, og det å få bidra til barns utvikling og trygghet gir meg stor glede.
 
Jeg vokste opp i Holmestrand, en liten og sjarmerende kystby. Jeg var faktisk til stede under åpningen av den nye togstasjonen – den største togstasjonen inne i fjell i Norden – noe som var en stor begivenhet for byen vår. Holmestrand har også et koselig sentrum med små, lokale butikker. Jeg husker spesielt hvor mye jeg likte å gå i klesbutikkene der da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen. Vi har også en kafé som heter Lille Holmestrand, som er et hyggelig samlingspunkt i byen. For meg representerer Holmestrand trygghet, fellesskap og fine barndomsminner.
 
Min hjertesak er kvinnehelse, spesielt autoimmune sykdommer og smertetilstander. Selv kjenner jeg på fatigue og smerte nesten daglig, og jeg vet hvordan det føles å være sterk på utsiden, samtidig som man faller litt sammen på innsiden. Du kan lese litt mer om hjertesaken min her, eller i Tønsbergs Blad.
 
Mitt mål ved å ha denne hjertesaken er å spre håp, kunnskap og styrke til andre som står i lignende situasjoner. Det er altfor lett å akseptere en vanskelig situasjon, etter utallige legebesøk og følelsen av å ikke bli hørt. Jeg ønsker å formidle at vi må tørre å ta plass i eget liv, stille spørsmål, søke svar og ikke gi opp. Løsningene finnes der ute – og vi fortjener å finne dem. Å være kvinne skal ikke være en diagnose. 
 
Mitt hovedfokus fram mot finaleuttaket 14. april er frivillig arbeid og menneskemøter.
Jeg har allerede hatt min første vakt på Skattkammeret, for Kirkens Bymisjon, der jeg hjalp til med utlån og retur av fritidsutstyr. Jeg koste meg masse, og følte på så mye giverglede, jeg har allerede satt meg opp på tre vakter til i mars!
 
Utover det skal jeg jobbe frivillig med barn og unge gjennom DNT Ung, hvor jeg blant annet skal være med på å arrangere aktiviteter som badstue, utekino og matlaging på bål for ungdom mellom 13–16 år.
 
Gjennom Kirkens Bymisjon skal jeg også bidra på familiekvelder for innvandrerfamilier og familier med lav inntekt, samt tilbud til barn i 5.–7. klasse som trenger et trygt sted å være etter skoletid.
 
For meg handler denne perioden om å bruke stemmen og tiden min til å gjøre en konkret forskjell. 
 
I tillegg vil jeg fortsette å vokse plattformen min på sosiale medier, da primært TikTok(trykk for å følge meg), ved å dele av hverdagen min, og av MissNorway-reisen. 
 
Så hyggelig at du tok deg tiden til å lese! 
 
Lenke til video der jeg introduserer meg her!

Bildeportefølje 

Foto av Roger Myrland

 Portrett

 

Cocktailkjole - sponset av Ann Selda Brudesalong i Skien

Les mer om samarbeidet her, avisartikkel i Varden.

Treningstøy

 

 
700 Hits
Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på