fbpx

Ingen barn skal legge seg sultne - delta på påskeutfordringen og redd liv!

491356723_1711857159757934_8356558748313386767_n
(Foto: Mirriphoto)

Hei alle fine! God påskeferie ♡

I påsken er det mange av oss som unner seg litt ekstra kos – godteri, snacks, kaker og alt annet som hører til påsken. Jeg elsker påskeferien, men samtidig har jeg tenkt mye på hvordan mange barn i verden, alt for mange, ikke får nok mat. For dem er det ikke et valg om de skal spise godteri eller ikke – det er et spørsmål om de får nok mat til å overleve.

Det fikk meg til å tenke: Hva kan jeg gjøre for å bidra?

Så i år har jeg valgt å gjøre noe litt annerledes. Jeg skal bruke påsken til å gjøre en innsats for å hjelpe barn som ikke har tilgang til nok mat. Jeg utfordrer meg selv til å faste fra snacks og godteri gjennom ferien. Alt det jeg sparer på å ikke kjøpe godteri, vil jeg donere til Redd Barnas arbeid for barn rammet av sult.

Hvorfor faste fra snacks?

Det kan virke som en liten ting – og det er det. Men hver liten handling teller. Når vi sparer penger på godteri og snacks, kan vi bruke det til å gi andre barna det de virkelig trenger – mat. Det er mange barn som går til sengs uten å ha fått et måltid, og det kan vi gjøre noe med.

Gjennom denne fasteutfordringen vil jeg også utfordre dere som leser dette, til å bli med. Kanskje er du som meg, og kjøper litt ekstra snacks i påsken. Tenk deg at det kan gjøre en stor forskjell for et barn som ellers ikke har nok mat.

Hvordan kan du delta?

Det er enkelt å være med:

Fast med meg: Hvis du er villig til å faste fra snacks og godteri gjennom påsken, kan du være med på utfordringen. Når du sparer penger, donerer du det til Spleisen.

Gi en donasjon: Hvis du ikke kan delta i fasteutfordringen, kan du bidra med en donasjon. Hva du gir er helt opp til deg, men alt hjelper!

Hva vil pengene gå til?

Pengene som samles inn, går til Redd Barnas arbeid for å hjelpe barn som lider av sult og underernæring. I mange områder av verden, spesielt i krigsområder eller områder rammet av naturkatastrofer, er det mangel på mat. Redd Barnas programmer hjelper barn med ernæring, tilgang til trygg mat og beskyttelse mot sult.

Bli med og gjør en forskjell!

Jeg håper du vil være med på denne utfordringen, og at vi sammen kan gjøre en positiv forskjell i påsken. Hver liten innsats betyr mye, og hvis mange av oss bidrar, kan vi hjelpe flere barn til å få den ernæringen og tryggheten de trenger.

Så, bli med i utfordringen! Faste fra snacks og godteri, doner pengene du sparer, og spre ordet videre. Sammen kan vi hjelpe barn som trenger det mest, og gi dem en lysere fremtid.

Her er linken til Spleisen jeg har opprettet: Spleis

Tusen takk for at du er med – sammen kan vi gjøre en forskjell!

 

Redd Barna - Kort og godt - Barns nettbruk

Du kan følge meg og kontakte meg på:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Instagram og TikTok: Sofierasmus1

Facebook: Sofie Rasmussen - Miss Norway 2025

 

Jeg var på fotoshoot!

Hei alle!

(Foto: Sara Indine Hjellset - instagram: @saraindinephoto) (en av mine absolutte favoritter fra shooten!!)

 

For et par dager siden hadde jeg fotoshoot! Dette var hovedsakelig for å ta bilder til finaleuttaket! Det var sykt nervepirrende å tenke på at jeg skulle ha en fotoshoot i bikini på et sted som Sørenga, krysset fingrene for at ingen ville sole seg i dag! «Heldigvis» for meg var det såpass mye vind at ingen ville sole seg! Men på grunn av dette var det til gjengeld ekstremt kaldt og ta bilder i så lite klær. Mange tenker kanskje at fotoshooten er veldig glamorøse og fancy, det du ikke ser er meg som pakker meg inn i sjal mellom slaga for å få tilbake følelsen i fingrene mine!

 

Jeg fikk også øvd meg en god del på å gå i hæler under denne shooten! Jeg kan trygt si at det virkelig ikke er lett å gå i stiletthæler i sand, hælene mine sank ned i sangen og jeg holde på å falle en million ganger til og fra der jeg poserte.

 

På tross av litt kulde, sur vind og hæler i sanda fikk vi tatt mange fine bilder som jeg gleder meg til å dele med dere nærmere finaleuttaket!

 

 

Takk for at du leste!

  • Caroline Sørå<3

 

 

Gjerne følg meg på instagram!<3 - carolinegavem

 

Hvis du ønsker å samarbeide med meg, eller hjelpe meg gjennom min Miss Norway reise, kan du gjerne kontakte meg på instagram eller mail - Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. <3

Påsken er her!

Hei igjen mine fine venner!

Endelig er det påskeferie – og som jeg har lengtet!

Etter en lang, mørk og kald vinter føles det ekstra godt å kunne kjenne på varmen igjen. For meg handler påsken ikke bare om godteri og gule pynteting, men som en slags restart. En liten pause hvor man får tid til å hente seg inn.

Påsken er faktisk en av mine absolutte favorittider i året. Det er noe med stemningen, roen og følelsen av vår i luften. Det er en tid for å være med dem man er glad i – enten det er familie, venner eller bare deg selv. 

Hjemme hos oss har vi en tradisjon jeg gleder meg masse til hvert år – påskeeggjakten! Om under en uke sniker jakten seg i gang igjen, og jeg kjenner allerede at jeg er ekstremt spent. Ikke bare på grunn av godteriet (selv om jeg har et svakt punkt for de klassiske påskegodisene som bare finnes akkurat nå), men fordi det er noe barnslig og gøyalt ved det hele. 

Jeg prøver å bruke påsken som en tid for å minne meg selv på hvor viktig det er å sette pris på de små tingene. Nemlig lysere og varmere dager! 

Hva betyr påsken for deg? Har du noen tradisjoner du gleder deg til?

Peace and Love fra Leonora.


Følg meg gjerne på mine sosiale medier!:

Om du eller noen du kjenner ønsker å jobbe med meg, er det bare å sende meg en melding på min epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Instagram: Leonoralysglimt

TikTok: Leonoralysglimt

Personlige Facebook: Leonora Lysglimt-Rødland

Miss Norway Facebooken min: Leonora - veien til Miss Norway 2025

Skjulte eventyr i Oslo

 

Kjære leser,

 

Jeg har hatt gleden av å lede en tur til det spektakulære Bjørnsjøhelvete i Nordmarka. Vi startet fra Hammeren i Maridalen og fulgte stien som slynger seg gjennom frodig skog og langs sildrende bekker. Etter et par timers vandring nådde vi den imponerende hengebroen som strekker seg 22 meter over den dype kløften, 13 meter over den brusende Bjørnsjøelva.

 

En fun fact om Oslo. Navnet "Bjørnsjøhelvete" stammer fra tømmerfløternes tid, da dette trange juvet ofte skapte utfordringer med tømmer som satte seg fast. Hengebroen ble opprinnelig bygget i 1955 av Oslo Lysverker for å lette vedlikeholdet av kraftlinjene gjennom Nordmarka. Etter en periode med forfall ble broen restaurert og gjenåpnet høsten 2020, takket være en folkeaksjon som ønsket å bevare dette kulturminnet.

 

 

Å krysse denne svaierende broen med elven brusende under føttene kan være en nervepirrende opplevelse. Det er fascinerende å tenke på hvordan dette stedet, som en gang var et mareritt for tømmerfløtere, nå tilbyr oss moderne turgåere en unik naturopplevelse.

 

Hvis du ønsker å oppleve en bit av Oslos rike historie kombinert med storslått natur, anbefaler jeg på det varmeste en tur til Bjørnsjøhelvete. Husk gode sko, nistepakke og kanskje en venn å holde i hånden når du krysser broen!​

 

 

Jeg ønsker deg en super dag videre,

 

Klem Silje

 

Følg meg og ta kontakt på:

 

@siljelostegaard

 

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

 

Ekstra PC til overs? - Mine uker med PC-Aid

Hei mine fine venner!

Krigen i Ukraina har nå pågått i flere år og ført til enorme ødeleggelser – både på bygninger og menneskeliv. Blant de som er hardest rammet, er skoleelevene. Hele 40 % av Ukrainas elever har mistet skolegangen sin, eller fått den kraftig redusert, på grunn av konflikten. Mange står uten skolebygg, undervisningsmateriell og digitale hjelpemidler.

Derfor har vi i PC-Aid engasjert oss for å samle inn brukte, bærbare PC-er som kan gi disse barna en ny mulighet til å fortsette utdanningen sin – uansett hvor de befinner seg.


NUUGs fantastiske innsats

NUUG (Norwegian UNIX User Group) har vært en sentral aktør i dette prosjektet. NUUG er en ikke-kommersiell organisasjon som jobber for å fremme UNIX-liknende systemer, fri programvare og åpne standarder i Norge. De har startet innsamlingsprosjektet PC-Aid, hvor brukte PC-er blir samlet inn, renset, reinstallert og sendt til skoler i Ukraina.

Takket være dette arbeidet får ukrainske barn tilgang til digitale verktøy som gjør det mulig å fortsette skolegangen, selv når skolene er ødelagt.

 

kids-with-pc-chernihiv-GridArt_20240220_171325234

Foto: Knut Yrvin. Skoler i Tsjernihiv. Ødelagt skole nr. 18. Skole nr. 24 med barn som NUUG har hjulpet med bærbare PCer.


Min rolle – og veien videre

I to uker nå har jeg vært med på å kontakte ulike skoler og bedrifter i Oslo for å samle inn så mange PC-er som mulig. Jeg har sendt ut nærmere 80 e-poster – og vi har allerede fått positive svar! Det er utrolig motiverende, og jeg gleder meg til fortsettelsen.


Slik kan du bidra!

Har du en fungerende, brukt bærbar PC du ikke bruker lenger? Da håper jeg du vil vurdere å donere den! NUUG tar imot de fleste bærbare PC-er som oppfyller følgende kriterier:

  • PC-en må fungere og ha medfølgende lader

  • Du må kjenne til brukernavn og passord

  • Den bør ha minst 2–4 GB RAM

  • Den må ha minimum 60 GB harddisk


Tusen takk til PC-Aid og NUUG for tilliten – og tusen takk til deg som leser dette og ønsker å bidra!

Peace and Love fra Leonora.


Følg meg gjerne på mine sosiale medier!:

Om du eller noen du kjenner ønsker å jobbe med meg, er det bare å sende meg en melding på min epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Instagram: Leonoralysglimt

TikTok: Leonoralysglimt

Personlige Facebook: Leonora Lysglimt-Rødland

Miss Norway Facebooken min: Leonora - veien til Miss Norway 2025

Vil du hjelpe? Gi bort din gamle PC til barn i Ukraina!

Hei alle sammen ♥ ♥


Abelone Smedsrud, Miss Norway deltager 2025, Foto: Roger MyrlandI en tid hvor vi tar ting som internett og skolegang som en selvfølge, finnes det barn i Ukraina som ikke har tilgang på en enkel ting som en bærbar PC. Mange av dem må ha hjemmeskole på grunn av at det er for farlig å være på skolen eller at skolen faktisk er bombet vekk, men hvordan får man gått på hjemmeskole uten en datamaskin?

Derfor har jeg valgt å engasjere meg i en helt spesiell dugnad. Sammen med fantastiske frivillige jobber vi med å samle inn brukte bærbare PC-er. Slik at vi kan hjelpe barn og unge i Ukraina med å fortsette utdanningen sin i en ekstremt krevende tid. Fordi barna er fremtiden! 

Det føles meningsfylt å kunne bidra med noe som faktisk utgjør en forskjell.

Hva skjer når Microsoft slutter å støtte Windows 10?

Når Microsoft slutter å støtte et operativsystem, som de snart gjør med Windows 10 for maskiner produsert før 2017 (støtten avsluttes i oktober 2025), betyr det at systemet ikke lenger får sikkerhetsoppdateringer. Dette gjør at:

  • ♥ Eventuelle nye sikkerhetshull som oppdages aldri blir fikset.

  • ♥ PC-er som fortsatt bruker Windows 10 etter den datoen blir mer utsatt for virus, hacking og annen datakriminalitet.

Jeg vet at mange har gamle bærbare liggende hjemme eller på jobb.
Har du en du ikke bruker lenger? Eller jobber du et sted hvor det byttes ut IT-utstyr jevnlig, eller at pc-ene er før 2017? Da håper jeg du vil være med å hjelpe.

PS: 
PC Aid står for sletting av data og full funksjonstest i Norge, slik det kreves i personopplysningsloven (artikkel 16-19) og avfallsforskriften (§1-24).
Dataforeningen NUUG bidrar med mannskap til sletting, installasjon, annen faglig kunnskap og teknisk kompetanse.

Tenk at en PC du har glemt i en skuff kan bli starten på et barns fremtid

Ta kontakt med meg på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. dersom du eller din bedrift vil bli med på å gjøre en forskjell! 

Vi ses igjen..


A. ♥

Bli med meg på reisen gjennom Miss Norway 2025!

Ønsker du å være en del av mitt team og støtte meg gjennom reisen til Miss Norway 2025? 
Om du er interessert gjerne ta kontakt på:

Web page: abelonesmedsrud.com
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. 
Instagram:abelone.smedsrud
Tiktok: abelone.smedsrud
Snap: abelone.s
Facebook: Veien til Miss Norway

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på