fbpx

Det musikalske liv

I dag vil jeg gjerne dele min musikalske reise med dere. Musikken har alltid vært en stor del av livet mitt, og det har vært en spennende reise fra mine første forsøk på fiolin til å utforske musikken på egenhånd. I 2010 fikk jeg muligheten til å prøve fiolinen for første gang i Oslo. Jeg husker det som om det var i går. Nervøs, men spent, gikk jeg inn i musikkrommet og ble introdusert for min fiolinlærer, Igor Alexandrovich. Han var en utrolig talentfull musiker og også kjent som faren til Alexander Rybak, som hadde gjort seg bemerket internasjonalt. Å ha ham som min lærer var virkelig inspirerende. Han delte sin kunnskap og lidenskap for musikk med meg, og jeg var fylt av beundring for hans talent. Etter et år med fiolintimer bestemte jeg meg i 2011 for å utforske en annen strenginstrument, nemlig cello. Jeg ønsket å utvide mine musikalske horisonter og se hva cello hadde å tilby. Det viste seg imidlertid at fiolinen virkelig hadde fanget hjertet mitt. Den melodiske lyden og den intense følelsen av å spille fiolinen gjorde at jeg visste at dette instrumentet var mitt kall. Jeg vendte tilbake til fiolinen og gjorde den til mitt hovedinstrument. I årene som fulgte, spilte jeg fiolin aktivt frem til 2018. Jeg deltok i konserter, konkurranser og opptrådte sammen med andre musikere. Musikk ble en viktig del av mitt daglige liv, og jeg kunne ikke forestille meg en dag uten fiolinen i hendene mine. Imidlertid begynte jeg gradvis å endre min tilnærming til musikken. Fra 2018 begynte jeg å spille fiolinen mer for moro skyld på egenhånd. Jeg lot musikken føre meg uten noen begrensninger eller forpliktelser. Det var en tid for eksperimentering og utforsking, hvor jeg kunne prøve nye sjangre, improvisere og skape min egen musikk. Denne friheten til å uttrykke meg gjennom fiolinen var virkelig berikende og ga meg muligheten til å finne min egen musikalske stemme. Selv om jeg ikke lenger spiller fiolinen på samme måte som før, har musikken fortsatt en viktig plass i mitt liv. Den har lært meg disiplin, tålmodighet og uttrykkskraft. Den har vært en kilde til glede og trøst i de tøffe tidene og har brakt meg sammen med andre lidenskapelige musikere.
(video fra 2015). Min musikalske reise har vært preget av utforskning, vekst og personlig utvikling. Fra mine tidlige år med Igor Alexandrovich som min lærer til å finne min egen vei på fiolinen, har musikken alltid vært med meg. Jeg er takknemlig for alle de fantastiske opplevelsene og øyeblikkene musikken har brakt inn i mitt liv.

Fysiske utfordringer og mental helse

AnnonseSelv på ferie er det helt nødvendig for meg å opprettholde en eller annen form for fysisk aktivitet. Dette trenger ikke være veldig komplisert, men kan feks være en lengre tur, noen enkle øvelser, svømming etc. Her er i Ferragudo blir det jo ekstremt varmt, så vi fant ut at de første timene på morgenen er perfekt til en tur!


Viktigheten med fysisk aktivitet for den mentale helsen


Fysisk aktivitet spiller en avgjørende rolle når det gjelder å opprettholde god mental helse. Når vi deltar i regelmessig trening, utløses en rekke kjemiske prosesser i hjernen som fremmer positivt humør, stressreduksjon og følelsesmessig stabilitet.

Regelmessig trening kan også redusere forekomsten av mentale helseproblemer, som angst og depresjon. Det styrker også vår evne til å takle utfordringer og motstå negative tanker. Fysisk aktivitet fungerer som en distraksjon fra hverdagens stressfaktorer, og gir oss muligheten til å fokusere på kroppens bevegelse og forbedre vår selvbevissthet.


Ved fysiske utfordringer


For personer med fysiske utfordringer, som for eksempel kneproblemer, skoliose etc kan fysisk aktivitet spille en enda mer avgjørende rolle for å opprettholde god mental helse. Selv om det kan virke motstridende å anbefale trening for de som allerede har fysiske begrensninger, har forskning vist at tilpasset fysisk aktivitet kan gi betydelige fordeler for den mentale velvære.

For det første kan trening bidra til å øke selvtilliten og selvfølelsen hos personer med fysiske utfordringer. Å oppnå personlige mål, selv om de er små, kan føre til en følelse av mestring og stolthet, som igjen kan redusere følelser av hjelpeløshet eller frustrasjon over ens fysiske tilstand.

Videre kan tilpasset fysisk aktivitet bidra til å redusere symptomer på stress og angst. Selv moderate aktiviteter som vannøvelser eller styrketrening kan frigjøre endorfiner og andre kjemikalier i hjernen som kan forbedre humøret og fremme avslapning.

En økning i blodstrømmen kan bidra til å redusere smerte og betennelse, og samtidig øke tilførselen av oksygen og næringsstoffer til hjernen. Dette kan føre til bedre kognitiv funksjon og mentalt fokus.

Mens det er viktig å konsultere helsepersonell før man begynner på et treningsprogram, er det tydelig at tilpasset fysisk aktivitet kan ha positive effekter på den mentale helsen til personer med fysiske utfordringer. Ved å finne trygge og egnede aktiviteter kan man oppleve forbedret livskvalitet og en styrket mental tilstand, selv når man lever med diverse fysiske hindringer.


Egen historie


For en stund tilbake hadde jeg problemer med noe så enkelt som å reise meg normalt opp fra en stol. Jeg kom meg ikke opp trapper uten å heise meg opp for harde livet på gelenderet, og hadde store begrensinger til å gjøre helt hverdagslige ting som er en totalt selvfølge for andre i tyveårene. 

Når du lever med fysiske utfordringer er trening og aktivitet kanskje det som appellerer mist av alt. Det var i hvert fall tilfellet hos meg. Det ble en konstant påminnelse om at ting ikke var som det skulle, og jeg følte at det aldri kom til å bli bedre. 

Men, selv om jeg følte at jeg danset helt på bunnen, klarer jeg aldri å helhjertet gi meg (som vanlig) Jeg tok så steget hvor jeg fikk profesjonell hjelp hos et treningssenter i Oslo som spesialiserer seg på medisinsk trening. Jeg gikk inn dit uten noen forhåpninger og var egentlig forhåndsbestemt på at ting aldri ville bli bedre. 

Men jøss, det gjorde det jo. Og nå står vi her noen år senere og er finalist i Miss Norway! Med andre ord gikk jeg fra å ikke kunne reise meg opp fra en stol til å sprade rundt på scenen uten problem. Jeg har så mye jeg må takke dette senteret for, det har forandret livet mitt til det fulle. Selv om jeg nok aldri vil slå verdensrekord i sprint, kan jeg nå i dag leve som normalt. 

Jeg er også veldig stolt over dette senteret i dag er en av mine samarbeidspartnere, og at jeg nå får muligheten til å gi noe tilbake.

Studio Day ligger i hjertet av Majorstuen i Oslo, og har spesialiserte trenere, osteopat, fysioterapeuter + mer. Du kan sjekke ut siden deres her på linken under:

https://www.studioday.no/


 

Smil, Julie

 

Feriedager

Annonse

Altså, man føler seg jo som dronningen av stranden når man har så fin bikini! Dette nydelige settet finner du nå hos Det Lille Under i Parkveien. (Foto: privat)


Status fra ferie


Hei alle sammen! Sender fortsatt masse varme (37 grader) hilser fra Portugal! Dagene består i fine dager på stranden, god mat og bra vibber.

Noe av det best med å være i en leilighet er å ha friheten til å styre helt selv. Sene kvelder på terrassen med lyden av byen i bakgrunnen har blitt en favoritt. Men, vi sitter ikke bare her inne på kveldene! Bare se på noen av de fantastiske rettene her nede!

Ferragudo er en liten fiskerlandsby, noe som betyr at råvarene her er "fresh from the boat" og er det en ting som står høyest på listen som råvare-favoritt så er det sjømat. 

Håper dere har hatt en super dag dere også <3

Smil, Julie

Hvordan unngå inngrodde hår og "razor bumps”?

IMG_0144

(Foto: privat (Bilde er tatt på Ernst Hotel, og settet er fra Miabell Undertøysalong))

Sponset innlegg

Jeg tror vi fleste kan si oss enig i at inngrodde hår og razor bumps er noe herk. Alt vi ønsker er en smooth shave, som samtidig ikke tørker ut huden, eller gjør den rød eller irritert. 

Jeg har veldig sensitiv hud, som blir rød og irritert av noe så lite som en miniatyrisk søm. Jeg har også vært veldig plaget med razor bumps og at det shavet området blir tørt og sårt. Da jeg startet på Sørlandets Hudpleieskole, lærte jeg masse om hvordan man skal unngå dette, og vil nå dele det med dere.

Step 1: Exfoliator! 

Dette er det viktigste steppet for å unngå inngrodde hår. Grunnet til dette er at det ligger masse døde hudceller på toppen av huden din. Om du ikke fjerner disse før du shaver, kan de være med på å gi deg inngrodd hår. 

Jeg har prøvd mange forskjellige kropps-exfolieringer, men føler mange er alt for harde mot huden, og gjør den rød og sår. Da jeg gikk på hudpleieskole, brukte vi en skrubb fra Bioline. 

Denne skrubben var helt fantastisk. Den lukter utrolig godt, er super drøy, ikke irriterende og har en utrolig fin blåfarge. Dette er uten tvil et av mine favorittprodukter fra Bioline. 

I tillegg til favoritt skrubben min, har Bioline også en Kiwi skrubb. Denne lukter utrolig godt, er veldig god, og kan absolutt anbefales.

 

(Foto: privat)

Step to: Shower gel

Når man skal shave, er det veldig viktig at man har en myk hudoverflate. Dette forhindrer hudirritasjon, og tørrhet. Opp igjennom har jeg brukt shaving cream, coconut oil eller basam. Alt dette fungerer greit, men jeg har lagt merke til at huden virker veldig tørr med en gang jeg renser det av. Jeg har nå startet å bruke Bioline sin "Shower Gel”. Denne gelen har veldig gode og næringsrike ingredienser, som gjør den perfekt for huden din. 

Step tre: bruk en god barberhøvel

Før brukte jeg kun engangshøvler, men disse gjorde huden min rød og irritert. For fem år siden fikk søsteren min og meg en “Estrid” barberhøvel. Denne barberhøvelen er jeg veldig fornøyd med, og bruker fremdeles. 

Step fire: krem

Etter at man har shavet er neste steg å ta på en krem. Denne kremen vil hjelpe med å tilføre huden fukt, roe ned huden, og hindre irritasjon. 

Dette er noe jeg har vært elendig på opp igjennom årene. Grunnen til dette er at jeg hater å føle meg klissete etter å ha smørt på krem. Dette har så resultert i at huden min er super tørr, og får hvite “flak”, spesielt på armer og legger. Dette er noe jeg ikke ønsker å ha, så jeg har letet etter kremer som trekker fort inn, samtidig som de gir fukt til huden, og ikke gir meg kviser. 

Jeg har den siste tiden brukt  Bioline sin “Body Concept Cream". Denne kremen inneholder blant annet shea butter, noe som er utrolig fuktighetsgivende, og gjør huden din veldig myk. Samtidig føler man seg ikke klissete, jeg får ikke kviser av den, og mine hvite områder er borte.

De har også en tynnere krem, om man ikke er plaget med tørr hud. Denne kalles “Body lotion", og trekker super raskt inn. 

Kort sagt

Jeg anbefaler absolutt folk å teste ut Bioline sin skub, shower gel, body lotion, og krem. Dette er produkter som har gjort under for min hud, og som jeg er utrolig fornøyd med. En ting jeg har hørt mye er at italienere er blant verdens beste på kroppsprodukter. Bioline er et italiensk merke, så det er nok ikke så rart at disse produktene er så fantastiske som de er.

 

(Foto: privat)

Hvor kan du få tak i Bioline?

Bioline er opptatt av å ha høy kvalitet. Du kan derfor ikke kjøpe bioline på hvilken som helst butikk. Men om du trykker på linken under, vil du komme til Bioline sin hjemmeside, og kunne se en oversikt over alle plasser som selger Bioline sitt merke.

Hjemmeside: https://bioline.no/salonger/ 

 

- Klem Andrea <3

 

Vil du stemme på meg? Send “MISSU 2” til 2401. Du kan stemme så mange ganger du vil, og jeg setter stor pris på hver eneste stemme. Så tusen takk til alle som stemmer på meg. (Hver stemme koster 20kr) 

Ønsker du å jobbe med meg, eller har du noen spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt på mail Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., eller på Instagram andrea_n_farias. 

 

Kreativ tid

IMG_014_20230716-181543_1

(Foto: David Farias)

Jeg elsker å være kreativ, og å tilbringe tid med søstrene mine.

I dag var det veldig dårlig vær her i Kristiansand, og verken søstrene mine eller jeg hadde noen planer. Vi bestemte oss derfor for å finne på noe sammen. Siden det er søndag, var det ikke mange muligheter å velge mellom. Vi ble derfor enige om å tegne/designe sammen. 

 

 

Dette er noe jeg synes er veldig gøy, og en ting vi gjør med jevne mellomrom. Slik vi gjør det er at en velger et tema eller et inspirasjonsbilde, og så skal vi alle designe en kjole som passer til temaet/bildet. Vi har også en makstid på 20 minutter. Det vil si at om man ikke er ferdig etter 20 min, så må man stoppe. 

Når vi så er ferdig med å tegne/designe alle kjolene, er det opp til foreldrene våre å dømme. 

Som nevnt i et tidligere innlegg, er den yngste lillesøsteren min, Mariah, utrolig dyktig innen tegning. Hun pleier derfor å vinne, men innimellom klarer Sandra eller jeg, å lage en som er hakke bedre. 

Det har blitt mange rare og mislykkede kjoler oppigjennom, men noen ganger overrasker en av oss, og lager en veldig fin og unik kjole. 

Å gjøre slike ting med søstrene mine er noe jeg setter stor pris på, og tar absolutt ikke for gitt. Spesielt når jeg vet at vi snart flytter hver for oss, og ikke vil kunne gjøre slike ting like ofte. Så selv om det var et veldig trist og grått vær i dag, ble dagen veldig bra, og vi koste oss masse. 

 

- Klem Andrea <3

 

Vil du stemme på meg? Send “MISSU 2” til 2401. Du kan stemme så mange ganger du vil, og jeg setter stor pris på hver eneste stemme. Så tusen takk til alle som stemmer på meg. (Hver stemme koster 20kr) 

Ønsker du å jobbe med meg, eller har du noen spørsmål? Ikke nøl med å ta kontakt på mail Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., eller på Instagram andrea_n_farias. 

Hvorfor stemme på meg?

Jeg vil gjerne ta et øyeblikk av deres tid for å fortelle dere hvorfor jeg mener at dere bør stemme på meg i MISS NORWAY 2023. Mitt navn er Madeleine Malmberg, og jeg brenner lidenskapelig for barns rettigheter til utdannelse. Barn utgjør fremtiden vår, og jeg tror sterkt på at utdannelse er nøkkelen til å bane vei for en bedre verden. Dessverre blir altfor mange barn fratatt denne grunnleggende rettigheten. Derfor har jeg dedikert meg til å jobbe for å sikre at hvert enkelt barn får tilgang til en kvalitetsutdannelse, uavhengig av deres bakgrunn eller økonomiske situasjon. På nåværende tidspunkt har jeg hatt den utrolige muligheten til å drive med dette arbeidet på et mer internasjonalt nivå. Jeg har sett barn som tørster etter kunnskap, men som ikke har de nødvendige ressursene til å oppfylle sine drømmer. Det har inspirert meg til å ta steget videre og bruke min plattform som MISS NORWAY til å utvide disse prosjektene. Ved å vinne MISS NORWAY 2023 vil jeg kunne øke bevisstheten rundt barns utdannelse og mobilisere ressurser for å realisere flere prosjekter som kan gi håp og muligheter til barn over hele landet. Jeg ønsker å samarbeide med organisasjoner, skoler og lokale myndigheter for å bygge infrastruktur, utdanne lærere og gi tilgang til nødvendige undervisningsmaterialer. Deres stemme betyr alt for meg. For å stemme på meg, kan dere sende en SMS til 2401 og skrive "MISSU 10". La oss sammen skape en fremtid hvor alle barn har rett til utdannelse og muligheten til å nå sitt fulle potensiale.
Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på