fbpx

Hvem er jeg?

277835611_499843625009325_6762720853581279954_n

Hei alle mine lesere!

 

Likestilling i Norge

Likestilling og feminisme har vært ett stort fokus i samfunnet i flere år nå, og vi har komt langt i kampen for likestilling siden den startet. I flere land over hele verden er dette enda en viktig kamp, og kvinner er langt ifra likestilte på ett globalt nivå. I Norge er kjønnene heldigvis relativt likestilte, og vi har flere ordninger på plass for å fremme likestilling. Dermed tenker mange (spesielt menn) at vi er ferdig med kvinnekampen i Norge, og at feminisme ikke lengre er relevant i landet vårt. Dette er ikke sant, og jeg ønsker å snakke om nettopp dette temaet i dette innlegget. Hvor langt har vi komt med kvinnekampen i Norge, og er kjønnene egentlig likestillte?

Norge gjør mye bra for at kvinner skal bli likestilte til menn. Blant annet får foreldre Foreldrepermisjon og har god tilgang på barnehager, noe som hjelper (spesielt kvinner) til å enda være aktive i arbeidslivet selv etter å ha fått barn. Foreldrepermisjonen i Norge gir både fedre og mødre lik mulighet for å få betalt permisjon, og til å være like engasjerte med barna og i arbeid. 

Så, hvordan er likestillingen i Norge nå?

En av våre største problemer er Vold mot kvinner. Dette skjer gjerne i form av trakassering, vold i nære relasjoner, voldtekt og sosial kontroll. I etterkant av dette opplever også gjerne kvinner en mere negativ reaksjon fra samfunnet, enn hva en mann hadde fått i samme situasjon. Mange kvinner føler også at de ikke blir tatt seriøst nok når de rapporterer disse hendelsene.

På tross av hva mange tror, så får kvinner fremdeles mindre betalt enn menn. Samfunnsforskning.no sin forskning viser at kvinners timelønn er i snitt 89 prosent av det menn får. Kvinner er også enda underrepresentert i lederstillinger, både i politikk og i privat sektor. Kun 14% prosent av alle administrerende direktører i større selskaper er kvinner. 

For å oppsummere: Norge har komt utrolig langt i kampen for likestilling, og vi har flere ordninger på plass slik som skal minske forskjellene mellom kjønnene. Derimot finnes det enda forskjeller, slik som inntekt og ledelse stillinger. Derimot er vårt største problem vold mot kvinner, spesielt i form av voldtekt og vold i nære relasjoner. Utenom disse tingene så ligger vi utrolig godt ann i kampen mot likestilling, og er blant de beste i verden. 

 

Linker: https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene 

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2023/likestilling-i-norge-2023.html  

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Erfaringskurs med Madeleine!

Hei alle sammen!

Nå har bølgen med erfaringskurs startet, og idag hadde vi deltagere kurs med Madeleine, Miss International Norway 2023! I likhet med erfaringskurset vi hadde forrige uke med Julie, så fortalte Madeleine oss også om sine erfaringer med Miss Norway og Miss International. 

Madeleine hadde mange gode tips og erfaringer som hun delte med oss, og hadde utrolig mye bra å fortelle oss! Hun er en så livlig jente, noe som gjorde det ekstra gøy å høre på henne fortelle. Hun fortalte blant annet om alt det frivillige arbeidet og samarbeidene hun har gjort (uten og med Miss Norway), og hennes oppnåelser gjør meg mektig imponert! Hun er virkelig ett inspirerende menneske, og ett prakteksemplar på hva hardt arbeid kan føre til!

Nå har vi hatt kurs med 2/3 av Norges internasjonale representanter fra fjorårets sesong, og mangler kun Andrea fra Miss World. Det har vært utrolig gøy å høre alle opplevelsene de har fått gjennom erfaringskursene, og jeg gleder meg til å høre enda mere. Jeg har jo "kjent" disse jentene i ett år nå, og sett dem vokse fra "baby-misse deltagere" til skikkelige Norges representanter ett år senere. Jeg har jo fulgt med på mye av reisen dems det siste året, men jeg får med meg langt ifra alt. Derfor er det litt ekstra gøy å kunne høre dem fortelle om opplevelsene sine i sine egne ord, og høre om de sidene av konkurransene som ikke blir snakket så mye om i sosiale medier.

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Slik forbereder jeg meg til semifinalen!

Hei alle sammen!

Nå er det bare 8 dager igjen til semifinale uttaket! Tiden har virkelig FLYDD, og det føles nesten surrealistisk at vi allerede er nesten en uke unna semifinale uttaket. I denne neste uken så er det mye som må gjøres, slik at alt er klart til uttaket 21.Mars. I dag tenkte jeg oppdatere dere litt på hvor langt jeg har komt, hvilke ting jeg har igjen og fortelle dere om planene mine opp imot semifinale uttaket!

Semifinale uttaket har flere krav for hva som skal inkluderes, som alle oss deltagerene må følge. Alt dette skal legges inn i en egen presentasjons blogg her på vår egen blogg side, slik at alle som vil kan se dette og bli bedre kjent med oss. Jeg synes dette er en veldig fin måte å få startet denne reisen på, og en grei mulighet for oss til å dele hvem vi er med dere! 

Ett av kravene er at innlegget skal ha en semi detaljert tekst, som svarer på ett par spørsmål og skal forklare hvem vi er. Denne teksten har jeg skrevet på en stund nå, og er nesten ferdig med. Nå er det bare å lese over teksten hundre ganger, slik at jeg kan forsikre meg om at jeg er fornøyd med teksten og får frem de tingene jeg ønsker å fremheve.

Jeg har allerede startet med å ta bildene til semifinalen, og har allerede tatt treningsantrekk bildene. Planen var egentlig at jeg skulle ta nesten alle semifinale bildene mens jeg var i Oslo, men da fotografen kansellerte photoshooten så ble disse planene endret. Nå skal jeg ta disse bildene her i Kristiansand, og prøver å få tatt disse så fort som mulig.

Utenom semifinale forberedelser, så har jeg også ett par andre ting som står på planen for denne neste uken. På både Lørdag og Søndag skal jeg jobbe frivillig, noe jeg ser veldig frem til! Jeg synes det er utrolig givende å jobbe frivillig, og disse neste 2 oppdragene er noe jeg har sett frem til i lang tid nå. Så jeg gleder meg til å fortelle dere om disse 2 oppdragene når tiden kommer!

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Bli kjent med meg!

Hei beste dere! ♥

Dette blir mitt første blogginnlegg, super gøy! Jeg er helt ny på Miss Norway, og wow, tenk at jeg fikk muligheten til å være med på dette. Jeg er så takknemlig over å få muligheten til å få frem min hjertesak, Psykisk helse. Det er et så viktig tema som trenger å bli satt mer i fokus. Jeg gleder meg masse til å se hva tiden fremover bringer! Og først og fremst må jeg bare si at jeg er veldig overrasket over hvor nydelige og snille de andre deltagerne er. Hadde ikke forventet en så varm velkomst. Ser frem til å møte dere alle om litt over en måned. Jeg tenkte å benytte denne muligheten til å fortelle noen funfacts om meg selv, slik at dere kan bli bedre kjent med meg. 

- Jeg er veldig glad i norsk! Jeg har alltid vært veldig glad i å skrive, og alltid vært den jenta i klassen som sier favorittfaget er norsk. Jeg må innrømme at det ikke alltid har vært så populært, ettersom at de fleste jeg har hatt rundt meg har hatet norsk. Iallfall, så tror jeg at dette kommer godt med ettersom at nå kan jeg bare skrive i vei på bloggen min ♥ men når det skal sies, så har jeg aldri likt å lese hehe. 

- Jeg har stor interesse av alt som har med klær og mote å gjøre. Jeg har faktisk ikke hatt den interessen hele livet. Da jeg var yngre var jeg helt motsatt, mer en gutte- jente. Elsket å være fysisk aktiv og drive med all slags sport, og klarte nesten ikke å sitte stille. Jeg brydde meg lite om hva jeg hadde på. Det kunne blant annet aldri falt meg inn å sminke meg eller kle meg opp i kjoler. Men, på ungdomsskolen snudde alt og jeg ble mer interessert i klær og sminke. Det skal sies at alle starter et sted, så jeg skal ikke sitte her å si at alt så veldig bra ut da jeg først starta.  Alle har vell hatt den rare bryn perioden. Det var faktisk krise hehe. Den dag i dag så føler jeg at jeg har lært mye når det gjelder styling. Har blant annet sett mye på YouTube, Instagram og fått mye inspirasjon på Pinterest. Det anbefales å sjekke ut!

- Jeg har alltid vært opptatt av å passe på alle rundt meg. Da jeg var liten ble jeg alltid veldig lei meg av å se de rundt meg ha det dårlig. Jeg har alltid vært en jente med mye omsorg og empati. Jeg har så lenge jeg kan huske følt på et ansvar overfor vennene mine om tanken av å "passe på". Dessverre så har jeg hatt noen venner opp igjennom årene der vennskapet kun går en vei. På den måten at jeg alltid har vært der for de, men de aldri for meg. En viktig ting som jeg har lært er at det er utrolig viktig å ta vare på seg selv, og ta avstand fra de som gir deg mer negativt enn positivt. Det kan lønne seg å stille seg selv spørsmålet "Er denne personen bra for meg?". Man skal kunne dele sine ting fra hverandres sider. I et vennskap er det viktig at man løfter hverandre opp ♥

- Jeg har alltid vært en nysgjerrig jente som liker å lære nye ting. Jeg har faktisk alltid vært en nysgjerrig jente som lurer på alt, mest når jeg var liten, men det skal sies at jeg ennå er en jente med mange store spørsmål. Om jeg skal nevne en morsom ting så spurte jeg om hva alle trafikkskiltene betydde da jeg gikk i barnehagen, og i 1. klasse kunne jeg omtrent alle skiltene på veien og visste hva de betydde. Det er litt spesielt, og ikke spør meg hvorfor jeg lurte på det, haha. Men jeg har lært at de som lurer på mye, lærer mer. Det gir jo også mening, så det kan jo være en positiv ting med det. 

Jeg gleder meg masse til reisen min i Miss Norway videre. Ønsker du å samarbeide med meg, eller kjenner du noen som kunne vært interessert? Send meg gjerne en melding på sosiale medier, eller e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Instagram og Facebook: @nataliesamuelsen 

 

Tusen takk for all støtte og ha en fantastisk dag videre!♥

Bli kjent med meg: Abelone Smedsrud

(Foto: privat)

Hei igjen!

Som noen av dere herligheter sikkert har sett så har jeg lagt ut en parr innlegg her inne på bloggen allerede, men aldri helt dedikert et helt innlegg til å fortelle dere om hvem jeg er!

Så her kommer det! 


♥ Mitt navn er Abelone Smedsrud og er 27 år fra Drammen!

♥ Jeg er mamma til en gutt på snart 6 år!

♥ Jeg har en «red Point siamese» Han er nok mere en hund enn en katt, så om du vil ha en type hybrid så anbefaler jeg denne rasen.

(Foto: privat)


♥ Jeg elsker å lage mat! Drev en liten matblogg for mange år siden!

♥ Jeg har tidligere jobbet på Kicks! Utrolig gøy da jeg elsker sminke og velvære! 

♥ Jeg og noen venner vant «beste ungdomsbedrift» i Buskerud og representerte Buskerud i NM for Ungdomsbedrifter tilbake i 2015!
Ikke nok med det, vi vant i tillegg «beste markedsføring» og 2. plass på beste regnskap!

Her vant jeg også «beste logo»

 
(Foto: rosthaug) 

♥ Har også hold foredrag sammen med to andre angående det å starte en ungdomsbedrift.

♥ Vant en konkurranse med noen andre venner tilbake i ca 2011 for beste innovative ide.

♥ Ønsker å starte en egen bedrift i framtiden som kan gå i generasjoner.

♥ Bodd 1 år i utlandet.

♥ Jeg har vært live på NRK, God Morgen Norge og i tillegg vært med i ulike magasiner og Tv show oppgjennom min oppvekst.
 
♥ Lagd en kort film på videregående sammen med noen andre venner som vi sendte inn til Amandus festivalen! Hele filmen var faktisk på tysk siden vi hadde fått in noen tyske Exchange studenter i klassen våres! Det passet ganske bra da det var en skrekk film.

♥ Elsker å lære meg nye ferdigheter! 

♥ Motto mitt er " ikke baser livet ditt på hva alle andre sier og mener" 


Nå er tiden inne for nye utfordringer i nye tilstander så jeg håper virkelig du vil forsette å følge meg på denne reisen! 

 

A. ♥

 

Bli med meg på reisen gjennom Miss Norway 2024!

Ønsker du å være en del av mitt team og støtte meg gjennom reisen til Miss Norway 2024? 
Om du er interessert gjerne ta kontakt på:

E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Instagram:@xabbyxsme


Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på