fbpx

Konferanse i London

431751890_1368941947131832_5781928906542842018_n

 

Fra badekåpe til kluter - bærekraftig gjenbruk

Hei alle sammen!

Jeg har hatt en hvit badekåpe en god stund nå, som dessverre ble ødelagt etter en runde i vaskemaskinen. Da den ble ødelagt var mitt første instinkt å kaste den, frem til moren min ga meg en annen god ide. Hun trengte nemlig noen kluter som hun kunne kaste etter bruk, og lurte på om min gamle badekåpe kunne bli gjenbrukt og gjort om til kluter for henne. Dette synes jeg var en utrolig god ide! Så jeg satt meg ned med denne gamle badekåpen og en saks, og klippet kåpen opp i små ruter, og VIPPS var en gammel badekåpe blitt om til kluter!

Jeg ønsker å leve en mere bærekraftig livsstil, og prøver alltid å lete etter måter jeg kan ta ett mere bærekraftig valg på. Jeg er spesielt glad i å praktisere gjenbruk, da dette kan ha flere forskjellige fordeler. Ett godt eksempel på dette er dagens badekåpe gjenbruk. Ved å gjenbruke kåpen reduserte jeg avfallsmengden min, og slapp å kjøpe engangs kluter. Dette er ikke kun bra for miljøet, men også lommeboken! Det er en vinn-vinn situasjon!

Vi kan alle ha en påvirkning på miljøet, om dette så er en stor eller liten påvirkning - en påvirkning er en påvirkning. Det viktigste vi kan gjøre for miljøet er å gjøre vårt beste med å ta bærekraftige valg. Små valg (slik som badekåpe klippingen min) har kanskje ikke en enorm påvirkning på miljøet når det kun blir gjort en gang, men gjøres god gjenbruk flere ganger, vil dette blomstre til en bærekraftig sommerfugl effekt. En handling fører til flere, og flere handlinger fører til en påvirkning. 

Jeg håper at dette innlegget ga deg en ide om hvordan personlig bærekraftighet kan se ut, og lærte litt mere om hva slags påvirkning små valg kan ha på kloden vår. Jeg reddet kanskje ikke kloden ved å klippe opp disse klutene, men målet er å praktisere en bærekraftig livsstil - ikke å redde kloden på en dag. Jeg håper at ved å vise en av måtene jeg praktiserer gjenbruk i hverdagen, at du som leser innlegget kan føle at det å ta bærekraftige valg kan være mere overkommelig. Jo flere vi er som praktiserer en bærekraftig livsstil, jo større påvirkning kan vi få. 

Om du vil lese mere om hvordan du kan inkludere bærekraftige valg i hverdagen, vil jeg anbefale deg å lese disse blogg innleggene:

Slik prøver jeg å leve en mere bærekraftig livsstil

Ditt karbon fotavtrykk

Bærekraftighets tips for fattige studenter

De vanligste bærekraftige feilene folk gjør

De 17 bærekraftighetsmålene

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Hvem er jeg?

277835611_499843625009325_6762720853581279954_n

Hei alle mine lesere!

 

Likestilling i Norge

Likestilling og feminisme har vært ett stort fokus i samfunnet i flere år nå, og vi har komt langt i kampen for likestilling siden den startet. I flere land over hele verden er dette enda en viktig kamp, og kvinner er langt ifra likestilte på ett globalt nivå. I Norge er kjønnene heldigvis relativt likestilte, og vi har flere ordninger på plass for å fremme likestilling. Dermed tenker mange (spesielt menn) at vi er ferdig med kvinnekampen i Norge, og at feminisme ikke lengre er relevant i landet vårt. Dette er ikke sant, og jeg ønsker å snakke om nettopp dette temaet i dette innlegget. Hvor langt har vi komt med kvinnekampen i Norge, og er kjønnene egentlig likestillte?

Norge gjør mye bra for at kvinner skal bli likestilte til menn. Blant annet får foreldre Foreldrepermisjon og har god tilgang på barnehager, noe som hjelper (spesielt kvinner) til å enda være aktive i arbeidslivet selv etter å ha fått barn. Foreldrepermisjonen i Norge gir både fedre og mødre lik mulighet for å få betalt permisjon, og til å være like engasjerte med barna og i arbeid. 

Så, hvordan er likestillingen i Norge nå?

En av våre største problemer er Vold mot kvinner. Dette skjer gjerne i form av trakassering, vold i nære relasjoner, voldtekt og sosial kontroll. I etterkant av dette opplever også gjerne kvinner en mere negativ reaksjon fra samfunnet, enn hva en mann hadde fått i samme situasjon. Mange kvinner føler også at de ikke blir tatt seriøst nok når de rapporterer disse hendelsene.

På tross av hva mange tror, så får kvinner fremdeles mindre betalt enn menn. Samfunnsforskning.no sin forskning viser at kvinners timelønn er i snitt 89 prosent av det menn får. Kvinner er også enda underrepresentert i lederstillinger, både i politikk og i privat sektor. Kun 14% prosent av alle administrerende direktører i større selskaper er kvinner. 

For å oppsummere: Norge har komt utrolig langt i kampen for likestilling, og vi har flere ordninger på plass slik som skal minske forskjellene mellom kjønnene. Derimot finnes det enda forskjeller, slik som inntekt og ledelse stillinger. Derimot er vårt største problem vold mot kvinner, spesielt i form av voldtekt og vold i nære relasjoner. Utenom disse tingene så ligger vi utrolig godt ann i kampen mot likestilling, og er blant de beste i verden. 

 

Linker: https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/likestilling-mellom-kjoennene 

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2023/likestilling-i-norge-2023.html  

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Erfaringskurs med Madeleine!

Hei alle sammen!

Nå har bølgen med erfaringskurs startet, og idag hadde vi deltagere kurs med Madeleine, Miss International Norway 2023! I likhet med erfaringskurset vi hadde forrige uke med Julie, så fortalte Madeleine oss også om sine erfaringer med Miss Norway og Miss International. 

Madeleine hadde mange gode tips og erfaringer som hun delte med oss, og hadde utrolig mye bra å fortelle oss! Hun er en så livlig jente, noe som gjorde det ekstra gøy å høre på henne fortelle. Hun fortalte blant annet om alt det frivillige arbeidet og samarbeidene hun har gjort (uten og med Miss Norway), og hennes oppnåelser gjør meg mektig imponert! Hun er virkelig ett inspirerende menneske, og ett prakteksemplar på hva hardt arbeid kan føre til!

Nå har vi hatt kurs med 2/3 av Norges internasjonale representanter fra fjorårets sesong, og mangler kun Andrea fra Miss World. Det har vært utrolig gøy å høre alle opplevelsene de har fått gjennom erfaringskursene, og jeg gleder meg til å høre enda mere. Jeg har jo "kjent" disse jentene i ett år nå, og sett dem vokse fra "baby-misse deltagere" til skikkelige Norges representanter ett år senere. Jeg har jo fulgt med på mye av reisen dems det siste året, men jeg får med meg langt ifra alt. Derfor er det litt ekstra gøy å kunne høre dem fortelle om opplevelsene sine i sine egne ord, og høre om de sidene av konkurransene som ikke blir snakket så mye om i sosiale medier.

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Slik forbereder jeg meg til semifinalen!

Hei alle sammen!

Nå er det bare 8 dager igjen til semifinale uttaket! Tiden har virkelig FLYDD, og det føles nesten surrealistisk at vi allerede er nesten en uke unna semifinale uttaket. I denne neste uken så er det mye som må gjøres, slik at alt er klart til uttaket 21.Mars. I dag tenkte jeg oppdatere dere litt på hvor langt jeg har komt, hvilke ting jeg har igjen og fortelle dere om planene mine opp imot semifinale uttaket!

Semifinale uttaket har flere krav for hva som skal inkluderes, som alle oss deltagerene må følge. Alt dette skal legges inn i en egen presentasjons blogg her på vår egen blogg side, slik at alle som vil kan se dette og bli bedre kjent med oss. Jeg synes dette er en veldig fin måte å få startet denne reisen på, og en grei mulighet for oss til å dele hvem vi er med dere! 

Ett av kravene er at innlegget skal ha en semi detaljert tekst, som svarer på ett par spørsmål og skal forklare hvem vi er. Denne teksten har jeg skrevet på en stund nå, og er nesten ferdig med. Nå er det bare å lese over teksten hundre ganger, slik at jeg kan forsikre meg om at jeg er fornøyd med teksten og får frem de tingene jeg ønsker å fremheve.

Jeg har allerede startet med å ta bildene til semifinalen, og har allerede tatt treningsantrekk bildene. Planen var egentlig at jeg skulle ta nesten alle semifinale bildene mens jeg var i Oslo, men da fotografen kansellerte photoshooten så ble disse planene endret. Nå skal jeg ta disse bildene her i Kristiansand, og prøver å få tatt disse så fort som mulig.

Utenom semifinale forberedelser, så har jeg også ett par andre ting som står på planen for denne neste uken. På både Lørdag og Søndag skal jeg jobbe frivillig, noe jeg ser veldig frem til! Jeg synes det er utrolig givende å jobbe frivillig, og disse neste 2 oppdragene er noe jeg har sett frem til i lang tid nå. Så jeg gleder meg til å fortelle dere om disse 2 oppdragene når tiden kommer!

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Misslillysoee@gmail.com, eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på