fbpx

Mine favoritt Life Quotes

423568342_301730932886038_6879327901869288230_n

 

Er  det noe jeg brenner for så er det ord som hjelper deg på veien i livet. Som påminner deg om at man aldri må gi opp.

Her er noen av mine favoritter

 

1. Hvis du kunne gjort det bedre, hadde du gjort det bedre.

2. Dropp de som gir deg dårlig energi

3. Øynene forteller hva ord ikke kan

4. Solen er alene, men det skinner fortsatt

5. Hva som er ment for deg vil komme

6. Det er ditt liv ikke andres

7. De som snakker negativt er sjalu

8. En dag skal vi dø og alle andre dager skal vi leve

9. You never win if you never begin

10. Blomster og havet er like finne men de er helt ulike, akuratt som oss.

Det skadelige skjønnhetsbildet

 (foto: Larisa Gabu)

Hvor ofte finner du deg i å sammenligne deg selv med andre du ser på nett? Konseptet bak skjønnhetsidealer er mange ting, men alle peker fremdeles mot det samme; Det perfekte utseende. Å ha et fyldig glansfullt hår (gjerne blond), se ungdommelig ut, ha en velformet timeglass figur, lange ben, glødende frisk hud, plettfri sminke, filte lakkerte negler, fulle lepper, livlige øyne. Listen er lang. Skjønnhetsbildet for kvinner er til stadig i endring, spesielt når det kommer til kroppen. Da kommer det inn utrolig mange urealistiske mål som gjør at en del ikke ser annen mulighet enn å gå under kniven. Det er trist hvor mye kropspress du må tåle for å være kvinne. Kanskje du ikke har satt de selv, men du har helt sikkert fått slengt på deg kommentarer av andre.

Jeg husker spesifikt da jeg gikk på videregående, at gymlæreren trakk meg til side for å fortelle meg at vi måtte ha en ganske så seriøs samtale. Uvitende på hva som kom til å skje så fulgte jeg etter. Da vi var alene så uttrykket han sin store bekymring for kvisene mine. Han mente det var et alvorlig problem og ikke noe pent å se på for andre. Han foreslo da at jeg burde snakke med en lege og anbefalte meg videre å begynne på p-piller. Dette var en godt voksen mann som burde visst bedre, etter min mening. Ordene hannes gjorde mer smerte enn godt. Etter den dagen så ble jeg veldig bevisst på hudproblemene mine, som om jeg ikke var det nok fra før av. Det gjorde også slik at jeg fikk et mye verre selvbilde.

Vi blir eksponert for the beauty image allerede fra vi er barn av. Tanken bak skjønnhet er overskrevet i magasiner, vi ser fiktive tegnefilm karakterer med fine kropper, har tynne timeglass dukker og figurer, får opp reklamer for diett, sminkeprodukter som er laget for barn å bruke som kommer i blader, og nå vokser flere og flere barn opp med sosiale medier og på nett..

Skjønnhetsindustrien tjener godt på kvinner som føler seg utilstrekkelige. Vi er lett å påvirke til å følge strømmen, det er ingen som har lyst å henge igjen. Om du kan se ut som din beste versjon, vil du ikke det da? Klart menn er også mottakelige for press om utseende, men kvinner har et spesielt trykk på å være mottakelig for forslaget på «ingen vil elske deg med mindre du ser pen ut».

Jeg vil derfor bare avslutte med å understreke viktigheten med å fortelle at selv hvor mye missekonkurranser virker til å være om det overfladiske, så er det så mye mer til det. Vi melder oss ikke på for å prøve å være et skjønnhetsikon, alle som er med i konkurransen gjør dette for å ta opp viktige samfunnstema og prøve å gjøre verdenen til en bedre plass for alle.

Har du husket å vaske sminkekostene?

 (foto: Larisa Gabu)

Det var ikke før nylig at jeg virkelig innså viktigheten med å ha en rutine på å vaske sminkekoster. Det er veldig fort at de går rett i glemmeboken. De forblir jo inne i toalettmappen så «out of sight, out of mind». Det er nesten litt skummelt hvor mye som kan skjule seg inni kostene, noe du ikke en gang merker med det nakne øyet. Men hvor ofte bør vi egentlig vaske sminkekostene? Noen mener hver uke, andre hver måned og noen mener rett etterpå. Det er vanskelig å finne ut av hva som egentlig er det rette svaret. Jeg klarer ikke selv å sette en fast dato på å vaske de. Men prøver jo å huske på det her og der.

Det er generelt enkelt å vaske kostene, man kan bruke ulike ansiktsrenser og skylde de under rennende vann. Men helst ikke bruk sjampo eller vanlig såpe da disse kan være sterke og tørke ut børstene. Det du også ikke skal gjøre er å drukne de i vannbad, da kan limen som holder fast hårene lett dette av eller bli slitte.

Jeg har blant annet gått på sterke medisiner med øyeinfeksjon som bivirkning så da var det ikke rocket science at jeg ble å ende opp med det. Det var også noe som kom og gikk mye så det å prøve å spare på maskaraen ved å putte den i fryseren for å drepe bakterier var bare å glemme. Det orket jeg bare rett og slett ikke. Nå er det jo spørs hvordan type infeksjon du har da, men det kan være smittsomt og er derfor man ikke skal dele på øyesminken.

For å unngå uren hud så må naturligvis kostene holdes rene også. Ikke bare produktet du tenker å putte på, noe som minner meg på å nevne det med hudpleie. Om du lar produktet komme i kontakt med huden din for så å skru igjen lokket så bygger det seg mye bakterier som slipper inn i selve produktet og kan ikke bare redusere effekten, men også gi deg motsatt effekt av det du vil ha, urenhet.

Og til slutt så er det mye billigere å holde sminkekostene dine rene, ved at du slipper å kjøpe nye til stadig for at de ikke holder ut like lenge som de faktisk skal til rett bruk. Også blir sminken å legge seg så mye enklere på, pluss du får et desidert bedre resultat enn du skulle fått med skitne koster. Det sier jo seg selv

Bærekraftighetsmål 1: Utrydde fattigdom

Hei, og velkommen til del 1 i min bloggserie om de 17 bærekraftighetsmålene

Som nevnt HER skal jeg startet en blogg innlegg serie hvor jeg skal drøfte og snakke om hvert av FNs bærekraftighetsmål. Dette er en liste med 17 mål som nærmest definerer bærekraftig utvikling, og som hvis oppnådd skal sikre at kloden vi lever på skal gi oss og fremtidige generasjoner muligheten til å leve godt på i en bærekraftig verden. Idag tenkte jeg å snakke om mål nr 1: Utrydde fattigdom.  

Dette målet er et av de mest grunnleggende målene for å skape en bærekraftig fremtid. Til tross for at verden aldri har vært mer produktiv eller rikere enn i dag, så er det fremdeles anslått at 9,2% av mennesker lever i ekstrem fattigdom. Dette er ikke bare en tragedie for de det gjelder, men påvirker også den globale stabiliteten og verdens økonomiske vekst. Ekstrem fattigdom defineres som mennesker som lever på under 1,9 dollar om dagen.

Dessverre hadde pandemien en ganske stor påvirkning på fattigdommen i verden. Pandemien førte til at mange mistet inntektskilder og resurser,  I 2017 levde 9% av verden i fattigdom, mens som jeg allerede har nevnt så gikk dette tallet heller opp enn ned i senere år. Det er anslått at vi ikke kommer til å nå målet vårt med å nå 0% fattigdom, men heller kommer til å havne på 7% innen 2030. 

Hva gjør FN for å nå dette målet?

For å nå dette målet, jobber FN for å forbedre tilgangen til mat og ernæring. FN har blant annet satt opp Verdens matvareprogram (WFP) for å bekjempe sult. Dette er en organisasjonen som hjelper land som sliter med hungersnød og naturkatastrofer, og driver også en rekke forskjellige utviklingsprosjekter. Organisasjonen vant blant annet Nobels Fredspris i 2020 for sitt viktige arbeid. FN jobber også med å oppfordre mennesker til en mer bærekraftig og effektiv bruk av ressurser, slik at dette kan hjelpe dem på en billigere måte.

Dette gjør Norge

Ifølge FNs Sustainable Development Report for 2020, er Norge rangert som nummer to av 193 land når det gjelder å nå målet om å utrydde sult. Her i Norge er ekstrem fattigdom nærmest ikke-eksisterende, og vi har fullført dette målet i vårt eget land. Dermed har vi heller ett større fokus på å hjelpe andre land som trenger hjelpen vår. Norge gjør blant annet en innsats for å redusere sult i land som Malawi, Mosambik og Sør-Sudan. Norge har også donert milliarder av kroner til satsingen på mat- og landbruksprosjekter i utviklingsland de siste årene.

I tillegg jobber Norge for å øke bærekraftig matproduksjon og redusere matsvinn. Norge har tatt initiativ til å redusere matsvinnet gjennom tiltak som å donere overskuddsmat til veldedige organisasjoner og øke bevisstheten rundt matsvinn blant folket.

Hva kan vi som privat personer gjøre?

Det vi som privat personer kan gjøre for å påvirke er å være en bevisst forbruker. Kjøp mat, klær og annet utstyr fra bedrifter som er åpne om vilkårene til arbeiderne sine og som respekterer grunnleggende menneskerettigheter. På den måten er du med på å sikre en rettferdig lønn til arbeidstakerne som produserer varene du kjøper. Framtiden i våre hender er en nettside som kan hjelpe deg med dette. De har en liste over forskjellige klesmerker som har forpliktet seg til å sørge for trygge arbeidsvilkår for de som jobber der.  

Samt kan du donere tøy og andre gjenstander folk kan trenge til veldedige organisasjoner som kan sende disse til mennesker som trenger dem. Dine gammle ting kan betyr masse for andre!

 

Linker: https://www.fn.no/om-fn/fns-organisasjoner-fond-og-programmer/verdens-matvareprogram-wfp https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/utrydde-fattigdom 

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Mitt Larisa Gabu intervju!

Da har jeg også vært så heldig å få delta på intervju med Larisa Gabu for showet hennes, og det ligger nå ute på YouTube. Jeg synes hun er en imponerende dame & gjør en utrolig bra jobb med å intervjue deltagerne og prøve å få våre historier ute. Og jeg ser virkelig frem til å bli bedre kjent med henne som person!

Under intervjuet går jeg gjennom spørsmålet rundt hvorfor jeg er med i missekonkurransen og litt mer om meg og hva jeg representerer i konkurransen. Her går jeg også gjennom masse temaer jeg ønsker å ta opp i bloggen min så er bare å følge med! Dette er en flott mulighet for å få et annet innblikk av meg selv enn hva bilder og ord kan beskrive.

Tiden har gått så fort allerede og jeg har hatt en del å gjøre, men jeg har planer om å begynne med frivillige arbeid snart så dere blir å få se litt mer om sånt etter hvert

Jeg setter stor pris på all støtten jeg allerede har fått gjennom min nystartede reise på Miss Norway, og gleder meg sykt til å dele mer med dere i løpet av veien! I tillegg så har jeg fått æren av å bli litt mer kjent med de andre flotte deltagerne, så kan ikke vente med å få møtt de og!

Slik er det å konkurrere Internasjonalt

Hei, alle samen!

Som flere sikkert har fått med seg har jeg tidligere deltatt i 2 forskjellige internasjonale konkurranser, Miss Earth 2022 og The Miss Globe 2023. Disse konkurransene ga meg opplevelser for livet, og lærte meg masse om det å være misse og hva som kreves av en deltager som konkurrerer internasjonalt. De internasjonale konkurransene er veldig annerledes enn vår nasjonale konkurranse Miss Norway.

Miss Norway deltagelsen strekker seg over flere måneder, og foregår for det meste digitalt. Selv om catwalk og finale talen er viktig, så er ikke dette det viktigste i konkurransen. Miss Norway handler om å vise frem seg selv som en rollemodell og representant over flere måneder, og vise at man er det beste valget for tittel. Vinneren blir avgjort under finalen som blir avhold i tidlig August, hvor fremførelsen på scene samt tidligere arbeid spiller inn i avgjørelsen.

Foto: Errold Webber

Internasjonal deltagelse

Internationale missekonkurranser er ganske annerledes, og er gjerne delt opp i 3 deler; Forberedelser før avreise, deltagelse i finale ukene og selve finale & preliminary opptredelse. I tiden før finalen blir man bedt om å sende inn diverse ting, slik som headshot, dokument med svar på spørsmål de gir deg, etterspurte videoer og en introduksjons video. Disse tingene blir vurdert av organisasjonen og dommerene, og hjelper dem med å danne ett bilde av deg og starte med å lage en mening om deg som deltager.

Oppførsel bedømmelse og finale uker

Som en del av det å konkurrere internasjonalt reiser man til landet konkurransen blir avhold, og deltar på finale ukene. Disse ukene varer alt fra 2 uker til 1 måned. I disse ukene delta man på photoshoots, catwalk konkurranser, reising i landet, deltar på events, filmer promo videoer for sponsorer, promoterer turisme, jobber med egen sosiale medier og mye mere. Man får oppleve utrolig mye løpet av disse ukene, og får unike bånd med de andre deltagerene man reiser sammen med. Disse ukene handler derimot ikke bare om å få opplevelser, men er også en mulighet for ledelsen til å se mere av hvem du er bak kamera og hvem du egentlig er som person. Du blir alltid observert, og på slutten av ukene vil ledelsen som ble kjent med deg gi deg en oppførsels bedømmelse. Dette er en utrolig viktig bedømmelse, og kan make or break en topp plassering. Organisasjonen vil ha en vinner som møter opp på tiden, er hyggelig med menneskene rundt seg og kan høre på instrukser. Så om du ikke fyller disse kravene vil du ikke bli valgt i en topp plassering, til tross for at resten av deltagelsen din er plettfri. 

Dette er ett av punktene som jeg tror mange under vurderer når det kommer til å konkurrere internasjonalt. Gjennom mine deltagelser har jeg sett flere jenter som har hatt ett utrolig stort fokus på catwalken, sminken, sosiale medier og alt mulig annet de tenker er viktig, men dette på en bekostning. De har komt forseint til oppmøter og ikke fulgt instrukser, fordi de måtte ta bilder til sosiale medier eller bli ferdig med å sminke seg. Så kommer finale dagen, og de er bombe sikre på at de vil få topp plassering fordi de alltid så bra ut og har fått masse oppmerksomhet på sosiale medier. Men så plasserer de ikke fordi de fikk en lav oppførsel bedømmelse, og blir utrolig lei seg av dette. Jeg så dette i begge konkurransene jeg har deltatt i, og det er like hjerte skjærende å se hver gang. De puttet mye tid og energi i deltagelsen sin, men glemte ett av de viktigste punktene, nemlig å være en person organisasjonen kan stole på til å ta jobben sin seriøst på en profesjonell måte.

Foto: Miss Earth

Preliminary

Om du ikke har fulgt med på internasjonale missekonkurranser tidligere er nok dette ett nytt ord for deg, men som en deltager er dette ett av de viktigste områdene i konkurransen. For å forklare hva det er veldig kort, så er det en semi finale som hjelper dommerene med å vurdere hvem som skal få en topp plassering under finalen og hvem som ikke vil få dette. Preliminarys kan se veldig annerledes ut fra den ene konkurransen til den andre, men som regel inkluderer dette en bikini catwalk og kjole catwalk. Alle deltagerene deltar i denne konkurransen, og opptrer som de ville ha gjort under selve finalen. Preliminarys pleier å bli avholdt ett par dager før selv finalen.

Da jeg deltok i Miss Earth ble denne semi finalen avholdt digitalt, ettersom konkurransen på denne tiden enda var litt påvirket fra pandemien. Vi filmet inn diverse catwalk videoer som ble bedømt som det skulle ha vært en opptreden på en scene, og deltok i flere intelligens konkurranser. Dette er en veldig uvanlig måte å avholde en preliminary på, og Miss Earth har nå gått tilbake til det vanlige formatet. Da jeg deltok på The Miss Globe hadde vi faktisk ikke noe preliminay, og hadde heller andre catwalk konkurranser og ble bedømt på andre måter.

Finale dagen

Dagene før finalen går man gjennom flere dager med øvelser, hvor man lærer danser, catwalk koreografi og kamera plasseringer. Oppførselen din under disse øvelsene blir også bedømt. Så kommer selve finale dagen, og nervene er på topp. Først blir alle deltagerene introdusert, det blir fremført ett par danse opptredener, og etterhvert blir deltagerene som får topp plassering annonsert. Hvor mange deltagere som får topp plassering kommer ann på hvilken konkurranse man deltar i, men pleier å være mellom 20-15. De som får topp plassering er de som ha fått høyest sammenlagt score fra oppførsel bedømmelsen, preliminary score og poeng fra organisasjonen (basert på hjertesaken din, egenskap til å få oppmerksomhet og innleveringer). Etter at topp plasseringene blir annonsert, vil disse deltagerene delta i flere runder av konkurranser. 

Ett godt eksempel på finale dag konkurransen er Miss universe. Her blir det valgt ut en gruppe med topp 20 deltagere, som først deltar i en bikini catwalk runde. Av disse blir det valgt ut de 10 beste, som videre skal delta i en kjole catwalk runde. Av disse blir det valgt en topp 5, som skal delta i den første spørsmål og svar runden. De blir stilt hvert sitt spørsmål, og blir vurdert på svarene de gir og leveringen av disse svarene. Ut ifra disse svarene blir det valgt en topp 3, som skal svare på det samme spørsmålet. Etter dette blir det valgt en 2nd runner up (3.plass), 1st runner up (2.plass) og en vinner. 

Foto: JCD Photography - Under Miss Earth topp 20 konkurranse

Opplevelser

Internasjonal misse deltagelse handler om å oppleve en ny kultur og å lære om resten av verden. Du får ett utrolig godt innblikk i kulturen i landet du er i, og fra landene de andre deltagerene representerer. Jeg har selv fått høre historier fra deltagere om det å bo i ett land med ebola, bo i ett land med fattigdom og natur katastrofer, historier om hvorfor de valgte sin spesifikt hjertesaker og hørt mange menneskers livs historier. Det ga meg ett nytt perspektiv på verden, og en ny takknemlighet for livet jeg lever her i fredelige Norge. Gjennom misse deltagelsen får man også se nydelige historiske områder i landet man besøker, smake på lokal mat og høre fra ordførere hvordan de ønsker å endre byen sin. Du får oppleve ting og høre historier du aldri ville hørt på en annen måte, på en helt unik måte. 

Det å konkurrere Internasjonalt ga meg masse, men mest av alt gå deg meg opplevelser for livet. Selv om glam og selskaper er gøy, så er det menneskene som har satt mest spor i meg. Det er de jeg husker best. De andre deltagerene, personell og alle andre mennesker man får prate med. De påvirket synspunktene mine, og lærte meg nye ting. Litt etter litt skjønte jeg ting, relatert til både hjertesaken min og missedeltagelse. Missedeltagere er noen av de smarteste og hyggeligste menneskene du kan møte, som ønsker å forandre verden på hver sin måte. Noe av de beste med deltagelsen er det å bli kjent med alle disse fantastiske kvinnene, og lære av dem. Jeg er så utrolig takknemlig for å ha fått muligheten til å møte alle menneskene jeg har møtt gjennom misse deltagelsen min, og de har vært med på å endre meg som person.

 

Om du eller noen du kjenner kunne vært interessert i å jobbe med meg, eller vil vite mere om meg, ikke nøl med å sende meg en melding! Du kan sende meg en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., eller på mine SOSIALE MEDIER:) 

 Instagram og Tiktok: @Lillysoee

Facebook side med alle oppdateringer fra deltagelsen min: Facebook side

Påmelding for 2026 er avsluttet!

Vårt løpende uttak for 2026 er nå avsluttet og vi holder på å fullføre kursingen. Vi kommer tilbake med påmelding for 2027 når dette er klart. For å forberede deg til å delta neste år, les gjerne bloggene til årets deltakere, og kom på finalen i august. Semifinaleuttak blir gjort i mars og finaleuttak i april. Følg med!

Hilsen fra Teamet

Logg inn

Meld deg på